urblåst ägg

En påsktradition som jag minns från barndomen var att måla urblåsta ägg. När mamma bakade,knackade hon hål i ändorna på äggen och blåste ut innehållet. När vi blev äldre,fick vi göra det själva. Jag minns att vi åt mera stekta ägg och plättar än vi annars brukade,bara för att få ägg att måla. Vi målade med vattenfärg,sen trädde vi äggen på björkriskvistar som sattes i vas.Försiktig skulle man vara,det var sköra skapelser. Jag fortsatte traditionen med mina egna barn.Jag har kvar några ägg de målade,och de pryder sin plats i påskriset fortfarande.

Vi brukar säga att man känner sig som ett urblåst ägg,när man är ordentligt trött. När påsklovet äntligen började,var jag nog lite i det tillståndet. Jag har kämpat flera veckor med ett pågående fibromyalgiskov. Akupunkturdoktorn skakade nog på huvudet flera gånger,när hon punkterade mig, och jag var orolig för att hon skulle ta till s-ordet.(s-ordet=sjukledig,ifall nån började tänka nåt annat). Senaste gång upplevde vi i alla fall en förbättring. Kanske skovet vänt nu,hoppas det. Jag har mera energi,men ska nog vara försiktig med vad jag tar mig för.TA DET LUGNT borde jag skriva på en skylt,som skulle hänga synligt där jag drar fram. Jag gör det mesta med fart och fläng. Bråttom hade jag att komma till världen,mamma hann bara kasta sig i säng och så kom jag ut på en enda krystvärk.Mamma svimmade nästan och barnmorskakan hann bli lite blek.Påskannandag var det då jag anlände..Jag forsatte livet med stor energi,och en gammal tant uppmuntrade mamma med att jag nog inte skulle leva så länge.Jag var då två år och uppvisade väl i tantens ögon en alltför stor framfusighet,och såna ungar blev inte långlivade. Olycksbenägna,kanske?

Nåja, den ungen har blivit tant,växt lite förståndsmässigt,men nån flegmatiker blev hon inte. Tack vare livets lärdomar,kroppens lärdomar och livskamratens lugn och förstånd tar hon det dock lugnare nuförtiden…..för det mesta…. 😉

Glad påsk!

6 tankar om “urblåst ägg

  1. Vi blåste också ur ägg så vi blev röda i ansiktet, då hålen skulle vara så små som möjligt.
    Känner igen mig i temperamentet du beskriver. När jag städar ska det gå undan och likaså i alla andra hemsysslor. Tempo är man nog född med och det är svårt att ändra på det, även om man blir lite klokare med åren. Men nu är det helg och det enda som behöver göras är maten. Sen kan vi gå ut och njuta av naturen i solskenet.

    Gilla

  2. Så bra att tanten hade fel. Sköt om dig!

    När våra barn gick i dagis och i skolan, var det ett väldigt äggmålande. Jag hade sparat en massa målade äggskal, men för några år sen hade en hungrig mus hittat mitt pyntförråd i källaren och förstört största delen av dem 😦

    Gilla

  3. Vi hade glömt äggen tills i går, påskannandag, men då målade vi med ett barnbarn några kokta ägg och sen åt vi upp dem. För min del blev det hele tre stycken! 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar